پزشکی و سلامت

ساخت وبلاگ

شقاق مقعد یا آنال فیشر (فرانسوی: Fissure anale) وضعیتی بسیار دردناک است که حاصل زخم سطحی یا پارگی در ناحیه پوشش سلولی مقعد است. شقاق به صورت یک خط طولی است که در نیمه تحتانی کانال مقعد در ناحیه زیر خط دندانه‌ای ایجاد می‌شود و چون این ناحیه حسگرهای بسیار زیادی دارد، یک وضعیت فوق‌العاده دردناک را برای فرد بیمار ایجاد می‌کند.

 

علل زمینه ساز

  • ترومای ناشی از عبور مدفوع سفت یا اسهال طولانی
  • زایمان
  • سابقه جراحی مقعد
  • سوء مصرف ملین‌ها
  • آمیزش جنسی مقعدی
  • یبوست

دسته بندی

شقاق به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود. شقاقی که زیر دوازده هفته طول کشیده باشد، شقاق حاد در نظر گرفته می‌شود. این نوع شقاق می‌تواند به اسپاسم اسفنکتر داخلی مقعد منجر شود که این مسئله به نوبه خود باعث گسترش پارگی و درد شدید و کاهش خونرسانی به آنودرم می‌شود. این چرخه درد، اسپاسم و کاهش خونرسانی (ایسکمی) سبب عدم بهبودی زخم شده و بنابرابن شقاق مزمن ایجاد می‌شود.

موقعیت شقاق‌ها

بیش از ۹۰ درصد شقاق‌ها در قسمت خلفی میانی مقعد ایجاد می‌شوند. سایر موارد در قدامی میانی مقعد دیده می‌شوند. حدود یک درصد موارد نیز دو طرفه می‌باشند. علت شایع تر بودن شقاق در قسمت خلفی را خونرسانی ضعیف تر این بخش در مقایسه با بخش قدامی می‌دانند. اگر شقاق مزمن در مناطقی بجز خط وسط مشاهده شود می‌تواند دال بر بیماریهایی مانند سیفیلیس, ایدز, کرون و لوسمی باشد.

علائم

درد شدید و خون‌ریزی از مقعد در هنگام دفع مدفوع. خون معمولاً به صورت رگه‌ای بر روی مدفوع دیده می‌شود. گاه به قدری درد شدید است که فرد اجازه معاینه را نمی‌دهد. در این موارد و نیز در مواردی که شک به آبسه پری آنال وجود دارد، بهتر است فرد در زیر بیهوشی مورد معاینه قرار گیرد. شقاق حاد به شکل یک خط طولی است، حال آن که شقاق مزمن یک زخم وسیع تر است که لبه‌های برجسته‌ای داشته و فیبرهای سفید عضله اسفنکتر داخلی مقعد در کف آن مشاهده می‌گردد. اغلب در سمت بیرونی این زخم، یک منگوله پوستی(Skin tag) و در سمت درونی آن یک پاپیلای مقعدی هیپرتروفیه(sentinel pile) یا زائده نگهبان دیده می‌شود.

درمان

اهداف درمان های اولیه‌ای که برای شقاق‌های مقعدی طراحی شده‌اند و اغلب بسیار موفقیت آمیز نیز هستند، مبتنی بر نرم‌تر کردن مدفوع و گذر آسان تر آن از مقعد و جلوگیری از بروز یبوست می‌باشند. نوشیدن مایعات فراوان و گرفتن یک رژیم غذایی با داشتن فیبر بالا واحتمالا استفاده از نرم کننده‌ها و حجم دهنده‌های مدفوعی در این روش‌ها انجام می‌پذیرد. جهت درمان باید سیکل درد، اسپاسم و ایسکمی شکسته شود. اولین قدم درمانی تجویز ملین‌هایی است که مدفوع را حجیم و شل می‌کنند و همراه با آن نشستن در لگن آبگرم را توصیه می‌کنیم. در این مرحله تجویز پماد آنتی هموروئید (حاوی مواد بیحس‌کننده، کورتون و مواد نرم‌کننده می‌باشد) یا ژل لیدوکائین می‌تواند کمک‌کننده باشد. اغلب موارد شقاق حاد با چنین درمانی بهبود می‌یابند. در صورتی‌که پاسخ درمانی کافی گرفته نشد، یا شقاق از نوع مزمن بود، می‌توان از داروهای دیگری استفاده کرد.

نیتروگلیسیرین با همان مکانیسمی که عضلات صاف عروق کرونر را شل می‌کند می‌تواند عضله اسفنکتر داخلی را هم شل کرده و از اسپاسم خارج کند. پماد %۰٫۲ (دو دهم درصد) آن برای درمان شقاق استفاده می‌شود و معتقدند یک اسفنکتروتومی شیمیایی موقت ایجاد می‌کند علاوه بر آن خونرسانی آنودرم را نیز افزایش می‌دهد. از معایب آن ایجاد سر درد است و بهتر است در حالت خوابیده استفاده شود. در ایران گاهی به اشتباه به بیمار پماد%۲ (دو درصد) داده می‌شود که سردرد بسیار شدیدی ایجاد می‌کند. پماد ایزوسورباید یا دیلتیازم موضعی و خوراکی نیز می‌توانند با مکانیسم مشابه به بهبود شقاق کمک کنند و سر درد هم ایجاد نمی‌کنند. درمان دارویی شقاق مزمن در حدود ۶۰٪ موارد مؤثر است.

تزریق موضعی سم بوتولینیوم (بوتاکس) نیز با فلج موقت عضلات اسفنکتر داخلی، یک نوع اسفنکتروتومی شیمیایی موقت ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث بهبودی شقاق شود. اما در دراز مدت تا ۴۱٪ احتمال عود وجود دارد.

در مورد نقش لیزر در درمان می‌توان کاملا گفت هیچ فرقی در نوع درمان ندارد و فقط یکی ساده تر و دیگری پیچیده تر می‌باشد . در صورت عدم پاسخ به درمان داروئی، بهترین درمان، جراحی است، مشروط برآنکه توسط یک جراح کارآزموده انجام شود.

 

منبع: fa.wikipedia.org/wiki/شقاق_مقعد

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : شقاق,علت شقاق, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 261 تاريخ : سه شنبه 30 مهر 1398 ساعت: 19:41

بیماری بواسیر (هموروئید)، تورم و اتساع عروق مقعدی در کانال مقعد است. البته ممکن است، بیماری عروق خارج مقعد را نیز تحت تاثیر قرار دهد که در این صورت حالت اول هموروئید داخلی و حالت دوم هموروئید خارجی نام می گیرد. این بیماری دردناک باید هرچه سریع تر درمان شود، زیرا در غیر این صورت می تواند تشدید شده و درمان آن با مشکل مواجه شود.

بسیاری از بیماران به سبب دلایلی مانند خجالت و یا ترس از عمل، خود در روند درمان اختلال ایجاد می کنند. اما علم پزشکی با ابداع روشهای کم تهاجمی به این بیماران کمک کرده تا بتوانند مشکل خود را به سادگی حل نمایند. یکی از روشهای کم تهاجمی و موثر درمان بواسیر اسکلروتراپی است. که در ادامه به تشریح بیشتر آن می پردازیم :

اسکلروتراپی چیست؟

این روش درمانی کم تهاجمی برای درمان عروق اتساع یافته و یا گشاد شده (عروق واریسی) در نواحی مختلف بدن کاربرد دارد. اسکلروتراپی بواسیر شامل تزریق دارویی مخصوص به عروق است. این دارو اسکلروزان نام دارد که معمولاً ترکیب فنل و روغن زیتون است.

جهت درمان هموروئید داروی اسکلروزان به قسمت مخاطی در زیر بالشتک های هموروئیدی و یا قسمت‌های متورم تزریق می شود.

پس از مرحله تزریق عروق مورد نظر دچار چسبندگی می شوند و دیواره های آن متورم می شوند، در نهایت این عروق خشک شده و از بین می روند. از درمان اسکلروتراپی بواسیر (هموروئید) می‌توان جهت درمان هموروئیدهای درجه ۲، ۳ و ۴ استفاده نمود.

مزایای درمان اسکلروتراپی بواسیر یا هموروئید

این روش در مقایسه با جراحی سنتی معایب و مزایای مخصوص به خود را دارد. این روش درد و خونریزی کمتری را به بیمار متحمل می کند و اثرگذاری سریع تری دارد. از سایر مزیتهای این روش درمانی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • بدون درد و خونریزی
  • درمان سرپایی
  • سریع و مقرون به صرفه
  • بدون ایجاد عوارض خطرناک نظیر بی اختیاری در دفع

معایب درمان اسکلروتراپی

از معایب این روش درمانی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • کبودی و تورم ناحیه تزریق
  • درد
  • سوزش
  • تغییر رنگ پوست ناحیه تزریق
  • مشکلات دید
  • سردرد
  • تهوع
  • لخته خون
  • امکان عود مجدد بیماری

مراقبت‌های قبل از اسکلروتراپی بواسیر

بهتر است قبل از انجام اسکلروتراپی بواسیر نکات زیر را به یاد داشته باشید :

  • از مصرف سیگار و الکل حداقل ۷ روز قبل از درمان اجتناب نمایید.
  • توقف مصرف ویتامین E، ویتامین C، چای سبز حداقل ۳ تا ۷ روز قبل
  • اجتناب از مصرف مسکن
  • در جریان گذاشتن پزشک در صورت مصرف هپارین، وارفارین و آسپرین

مراقبت‌های بعد از اسکلروتراپی بواسیر یا هموروئید

بهتر است بعد از انجام اسکلروتراپی نکات زیر را به یاد داشته باشید :

  • عدم مصرف ویتامین E، ویتامین C، چای سبز تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق
  • مصرف فیبر و آب کافی به منظور پیشگیری از یبوست
  • رعایت بهداشت مقعد
  • استفاده از حمام سیتز
  • تعویض مرتب پانسمان ها
  • ورزش و تحرک

برعهده گرفتن هزینه های این درمان بستگی به نوع بیمه دارد، اکثر بیمه ها هزینه این درمان را تحت پوشش ندارند، زیرا اسکلروتراپی درمانی سرپایی است. اما در برخی مواقع با داشتن گواهی پزشکی مبنی بر بی اثر بودن سایر درمان ها در برطرف کردن بیماری می توان هزینه را از بیمه دریافت نمود.

https://darman.clinic/%d8%a7%d8%b3%da%a9%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%be%db%8c-%d8%a8%d9%88%d8%a7%d8%b3%db%8c%d8%b1

 

https://www.diigo.com/item/note/73i1m/mcvs?k=56fa4edabb1cc7067737d096bf4890a6

 

http://mimnama.rzb.ir/Forum/Post/322

 

http://forum.kishtech.ir/showthread.php?tid=33630

 

http://moisrex.rozblog.com/Forum/Post/27771

 

https://www.codecademy.com/profiles/panahhh

 

http://darmanclinic.simplesite.com/443378779

 

https://penzu.com/public/fcdac4ef

 

http://medicinemagazine.blog.ir/1398/07/07/%D9%87%D8%B1-%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%88%D9%84%D9%88%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF

 

https://www.youtube.com/channel/UCNRXVKhjotlKtD4z8oadzFw/videos

 

http://ads.zibashahr.com/ads/%d9%84%db%8c%d8%b2%d8%b1-%d8%a8%d9%88%d8%a7%d8%b3%db%8c%d8%b1-%db%8c%d8%a7-%d9%87%d9%85%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%a6%db%8c%d8%af-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%da%a9%d9%84%db%8c%d9%86%db%8c/

 

https://forum.mlmarketing.ir/thread3777.html#post4835

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : اسکلروتراپی بواسیر,اسکلروتراپی هموروئید,مزایای اسکلروتراپی,درمان کلینیک, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 303 تاريخ : شنبه 20 مهر 1398 ساعت: 19:32

تهوع یک وضعیت ناراحت کننده است که معمولا به دنبال آن استفراغ پیش می آید. این حالت که با تخلیه محتویات معده همراه است، بسیار آزاردهنده و در صورت ادامه یافتن خطرناک است. تهوع و استفراغ بیماری نیست، اما می تواند علائمی از مشکلات دیگر باشد. به عنوان نمونه بیماری حرکت یا دریازدگی، بارداری، درد شدید، استرس عاطفی یاترس، بیماری های کیسه صفرا، مسمومیت غذایی، پرخوری، واکنش به برخی بوهای خاص و حتی برخی مشکلات مغزی می توانند منجر به بروز چنین حالتی شوند.

البته علت استفراغ نیز با توجه به سن فرد متفاوت است. میان کودکان این حالت شاید بیشتر به دلیل عفونت های ویروسی، مسمومیت های غذایی، پرخوری و... ایجاد شود.گاهی نیز زمان تهوع و استفراغ می تواند نشان دهنده علت آن باشد.

مثلاً وقتی کمی بعد از غذا خوردن این حالت شروع می شود، می توان به مسمومیت های غذایی، التهاب معده و... شک کرد.البته حالت تهوع و استفراغ یک تا ۸ساعت پس از صرف غذا هم ممکن است به علت مسمومیت باشد.

بررسی علل حالت تهوع

تهوع و استفراغ می توانند به دلایل زیر آغاز شود:

  • سردرد

یک سردرد شدید مانند میگرن می تواند باعث ایجاد تهوع و استفراغ شود.

  • عفونت معده و روده

التهاب معده و روده مشخصاً به وسیله عفونت های ویروسی و باکتریایی ناشی از آب یا غذای آلوده ایجاد می شود. علاوه بر تهوع و استفراغ ممکن است اسهال آبکی و گرفتگی های عضلات شکمی هم داشته باشید.

  • اختلالات گوش داخلی

اختلالات گوش داخلی مانند بیماری حرکت نیز می تواند تهوع ایجاد کند.درمان با داروهای ضد سرطان و اشعه درمانی غالباً با استفراغ همراه است.

  • هورمون ها

تغییرات هورمونی اوایل حاملگی می تواند منجر به حالت تهوع و استفراغ شود، همانگونه که موج هورمونی اغلب در دوره های استرس شدید می تواند چنین کاری را انجام دهد. مشکلات غده تیروئید نیز، چه هورمون زیاده از حد تولید شود و چه کم، می تواند باعث تهوع شود.

  • سموم

سطح بالای سموم مانند الکل ، نیکوتین و داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها در خون می توانند باعث بروز تهوع و استفراغ شوند.

  • زخم گوارشی

زخم های گوارشی، زخم های روبازی هستند که در آستر معده، قسمت های ابتدایی روده کوچک یا مری اتفاق می افتند. نشانه معمول زخم، سوزشی ما بین استخوان های قفسه سینه شماست، ولی زخم ها در عین حال می توانند باعث تهوع و استفراغ نیز شوند. بسیاری از زخم های گوارشی ناشی از باکتری ای به نام " اچ پیلوری" هستند.

  • سنگ های کیسه صفرا

سنگ های کیسه صفرا، رسوبات جامدی از کلسترول و نمک های کلسیم هستند که در کیسه صفرا یا نزدیک مجاری صفراوی شکل می گیرند. گاهی سنگ های کیسه صفرا باعث تهوع، استفراغ، سوءهاضمه و درد شکمی می شوند.

  • پانکراتیت

پانکراتیت وضعیتی است که در آن آنزیم های گوارشی به جای تجزیه غذا در روده کوچک به لوزالمعده حمله می کنند. این وضعیت باعث درد شکمی خفیف تا شدید می‌گردد که اغلب با تهوع، استفراغ و تب همراه است.

منبع: www.delgarm.com

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : حالت تهوع,علت تهوع,تهوع, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 256 تاريخ : شنبه 13 مهر 1398 ساعت: 16:13

درمان بواسیر یا هموروئید بسیار آسان و بی دردسر است اما تصوراتی که مردم از بیماری بواسیر یا هموروئید دارند همیشه باعث شده است تا این بیماری در لفافه باقی بماند و کمتر کسی حاضر به حرف زدن درباره ی آن باشد. بواسیر یا هموروئید در اثر کشیدگی و پارگی مویرگ ها و رگ های ناحیه ی مقعد به وجود می آید. گاهی در اثر برخی عوامل مانند یبوست و بارداری فشار بیش از اندازه ای به رگ های ناحیه ی مقعد وارد می شود. این فشار و کشش بیش از اندازه می تواند باعث کشیدگی ، پارگی ، تورم و از هم گسیختگی رگ های ناحیه ی مقعد شود و با توجه به میزان صدمات وارده به رگ ها درجات مختلفی از بیماری بواسیر را به وجود بیاورد که عبارتند از.

درجه ۱ : بواسیر دارای علائم بیرون زدگی نیست و همراه با اجابت مزاج خون روشن دفع می شود.

درجه ۲ : بواسیر دارای علائم بیرون زدگی است ولی به صورت خود به خود به داخل باز می گردد.

درجه ۳ : بواسیر دارای علائم بیرون زدگی است ولی فقط با کمک دست به داخل باز می گردد.

درجه ۴ : بواسیر دارای علائم بیرون زدگی است و به داخل باز می گردد.

شاید در نگاه اول یافتن راه درمان بواسیر کمی مشکل به نظر برسد ولی بواسیر چیزی نیست که درمان نشود. تمام درجات بواسیر قابل درمان هستند و می توان برای همیشه این بیماری را مداوا کرد.

درمان خانگی بواسیر یا (هموروئید)

بواسیر رابطه ی مستقیمی با تغذیه و سبک زندگی افراد دارد از همین رو می توان با استفاده از درمان خانگی و با کمک روش های موثر و ساده ای که در این روش وجود دارد تا حد زیادی علائم و نشانه های بواسیر را کنترل کرد و کاهش داد. قبل از معرفی روش هایی برای درمان خانگی بواسیر ۲ نکته ی زیر را در نظر بگیرید.

  • درمان خانگی بواسیر از دیدگاه پزشکی به عنوان خط درمان به حساب نمی آید بلکه روشی تکمیلی برای کنترل و کاهش علائم و نشانه های بواسیر است که می توان در کنار سایر روش های درمانی از آن استفاده کرد.
  • قبل از آغاز درمان خانگی با پزشک متخصص خود درباره ی وضعیت علائم و درجه ی بواسیر خود مشاوره داشته باشید. درمان خانگی بواسیر زمانی اثربخشی لازم را دارد که بواسیر در درجات بسیار خفیف خود قرار دارد و علائم و نشانه های آن پیشرفت نکرده است.

عکس درمان خانگی بواسیر یا (هموروئید)
عکس درمان خانگی بواسیر یا (هموروئید)

چند روش موثر برای درمان خانگی بواسیر:

  • نوشیدن ۸ الی ۹ لیوان آب در طول روز
  • مصرف منابع غنی فیبر مثل میوه ها و سبزیجات تازه
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی
  • استفاده از کیسه ی یخ برای تسکین و درمان درد بواسیر و التهابات ناشی از بواسیر
  • نشستن در وان آب گرم به مدت ۲۰ دقیقه در روز برای درمان خونریزی بواسیر و درد آن
  • پرهیز از زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
  • کنترل استرس
  • تحرک کافی روزانه

درمان بواسیر با لیزر یا (هموروئید)

وقتی صحبت از راه درمان بواسیر می شود یعنی مداخلات پزشکی مطرح است. اما این لزوما به معنی استفاده از تیغ و چاقوی جراحی نیست. پیشرفت علم باعث شده تا تکنولوژی های پیشرفته ای در حوزه ی پزشکی و درمان بیماری ها به وجود بیاید که مراحل درمان بیماری ها را به مراتب راحت تر و نتایج آن را موفقیت آمیز تر کند. جدیدترین و آخرین متدی که برای درمان انواع بواسیر در حال حاضر وجود دارد درمان بواسیر با لیزر است روشی نوین و کاملا بدون درد و خونریزی که با بالاترین درجه ی موفقیت و بدون امکان بازگشت مجدد بیماری می توان برای همیشه به درد و خونریزی بواسیر پایان داد و بدون نیاز به بستری و بیهوشی دوباره زندگی عادی را از سر گرفت.

تصویر درمان بواسیر یا (هموروئید) با لیزر
تصویر درمان بواسیر یا (هموروئید) با لیزر

درمان سنتی بواسیر یا (هموروئید)

اطبای طب سنتی نسخه های و داروهای طبیعی زیادی را برای درمان بواسیر معرفی کرده اند. البته با وجود روش های پزشکی و نوین امروزی، روش های سنتی قطعا به عنوان راه درمان بواسیر و درمان قطعی شناخته نمی شوند ولی با این حال برخی از روش های درمان گیاهی بواسیر که بر پایه ی طب سنتی قرار دارند اثربخشی خوبی برای کاهش و کنترل علائم و نشانه های بواسیر از خود نشان داده اند که می توانند به عنوان درمان تکمیلی و برای بواسیرهایی که دارای درجات خفیفی هستند مورد استفاده قرار بگیرند.

چند روش موثر برای درمان بواسیر در طب سنتی :

  • استفاده از پنبه ی آغشته به سرکه ی سیب به صورت مستقیم بر روی ناحیه ی مقعد
  • استفاده از ژل آلوئه ورا برای درمان خونریزی بواسیر، تسکین درد و التیام زخم و التهابات بواسیر
  • استفاده از روغن درخت چای برای تسکین درد و ضدعفونی کردن محل بواسیر
  • استفاده از روغن کرچک برای محل آسیب دیده به صورت مستقیم برای کاهش عفونت و التهاب
  • استفاده از روغن نارگیل طبیعی و استعمال آن به صورت مستقیم برای کاستن التهابات بواسیر
  • مصرف انواع میوه های ملین
  • استفاده از برش لیمو برای بواسیر به صورت مستقیم برای کاهش درد و عفونت

 

  • عکس درمان بواسیر یا (هموروئید) با رابربند

عکس درمان بواسیر یا (هموروئید) با رابربند

درمان بواسیر با رابربند یا کش پلاستیکی یا (هموروئید)

روش رابربند یا استفاده از کش لاستیکی یکی از روش های نسبتا کم تهاجمی کم خطر برای درمان بواسیر یا هموروئید است که به وسیله ی قطعه ای پلاستیکی و انعطاف پذیر زائده ی هموروئید را در محل رگ می بندند و جریان خون آن را قطع می کنند. در نتیجه این قسمت طی ۱ الی ۲ هفته کوچک شده و به مرور زمان بافت آن از بین می رود و خود به خود جدا می شود. روش رابربند صرفا برای بواسیر های نوع داخلی قابل استفاده است و به درمان خونریزی بواسیر کمک زیادی می کند ولی برای درمان بواسیر های خارجی یا انواع پیشرفته ی بواسیر که بیرون زدگی ها و زائده های آن متورم شده و در اطراف مقعد کاملا قابل مشاهده هستند اصلا گزینه ی مناسبی نیست.

مزایا درمان بواسیر با رابربند یا (هموروئید)

با وجود اینکه روش درمان بواسیر با رابربند بسیار دردناک و سخت است ولی همچنان بسیاری از افراد برای درمان بواسیر داخلی خود این روش درمانی را انتخاب می کنند.چون معتقدند هم نتیجه ی بهتری دارد و هم عوارض و خطرات کمتری ضمن اینکه از نظر هزینه ی درمان هم به مراتب از هزینه ی درمان جراحی مناسب تر است.

اگر زائده ی بواسیر مختصر باشد می توان در مطب دکتر و به صورت سرپایی با کمک روش رابربند به آن پایان داد ولی اگر تعداد و وسعت بافت های آسیب دیده ی ناشی از بواسیر زیاد تر باشد بیمار نیاز به بستری و بیهوشی عمومی دارد و در پایان باید بگوییم دوره ی نقاهت این روش هم نهایتا تا ۴۸ ساعت پایان می یابد و فرد می تواند به شرایط عادی زندگی خود باز گردد.

درمان دارویی بواسیر یا (هموروئید)

درمان دارویی یکی از اولین خط درمان های پزشکی برای درمان بواسیر حساب می شود ولی باید بگوییم که به وسیله ی داروها نمی توان بواسیر را به صورت کامل درمان کرد به عبارت دیگر داروها راه درمان بواسیر به حساب نمی آیند بلکه کمک می کنند تا بتوان علائم و نشانه های آزاردهنده ی بواسیر را کنترل کرد و تا حد زیادی کاهش داد . در نتیجه اگر بواسیر در مراحل اولیه و ابتدایی تشخیص داده شود و علائم و نشانه های آن در حد خفیف باشند می توان با کمک برخی داروها و به خصوص پماد آنتی هموروئید تا حد زیادی روند درمانی آن را تسهیل کرد.اما تشخیص نوع دارو و تجویز آن با پزشک معالج شماست.

  • آنتی بیوتیک ها برای کنترل عفونت
  • مسکن های فاقد کدئین برای کنترل درد
  • ضد التهاب ها برای کنترل تورم و التهابات
  • داروهای استروئیدی موضعی
  • داروهای بی حس کننده ی موضعی
  • داروهای قابض کننده
  • پماد آنتی هموروئید

عکس درمان دارویی بواسیر یا (هموروئید)
عکس درمان دارویی بواسیر یا (هموروئید)

درمان بواسیر با اسکلروتراپی یا (هموروئید)

اسکلروتراپی نوعی روش درمان پزشکی است که در آن پزشک ماده ی مخصوصی را با نام اسکلروزانت را به طور مستقیم  به رگ های خونی آسیب دیده و متورم تزریق می کند. در اثر تزریق این ماده رگ های خونی تحریک می شوند و جریان خون در آنها متوقف می گردد. این شیوه از قدیمی ترین روش های درمانی است که کاربردهای گسترده ای برای درمان رگ های واریسی پا دارد اما اخیرا تکنیک ها و متدهای آن پیشرفته تر و تکمیل تر شده است و برای درمان بواسیر هم مورد توجه قرار گرفته است.

همان طور که پیشتر اشاره کردیم بواسیر در اثر کشیدگی و التهاب رگ های خونی ناحیه ی مقعد به وجود می آید به همین دلیل برای درمان بواسیر می توان از روش اسکلروتراپی کمک گرفت و با کمک آن به التهابات عروق خونی هموروئید پایان داد.

https://jarahlaser.com/%d8%a8%d9%88%d8%a7%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d9%88-%d9%87%d9%85%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%a6%db%8c%d8%af/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%88%d8%a7%d8%b3%db%8c%d8%b1/

http://clinicmahna.simplesite.com/443142429

https://www.youtube.com/watch?v=n5ZYiDIP6ic

https://www.niazerooz.com/c-4789/a-1302770?

key=%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9+%D9%85%D9%87%D9%86%D8%A7&c=4829

https://www.istgaha.com/view-ads/54614/Content/0

https://penzu.com/p/374ee7fa

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : درمان بواسیر,درمان هموروئید,همه روشهای درمان بواسیر,لیزر بواسیر,کلینیک مهنا, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 274 تاريخ : سه شنبه 9 مهر 1398 ساعت: 12:24

نفوذ باکتری‌ها از طریق مثانه به یک یا هر دو کلیه می تواند باعث عفونت کلیه شود که در علم پزشکی این حالت را «پیلونفریت» می گویند. در صورتی که عفونت کلیه به موقع درمان شود، سبب آسیب جدی کلیه خواهد شد.

نشانه ها و علائم عفونت کلیه کدام اند

عفونت کلیه با 8 علامت کلی خود را نشان می دهد که شامل:

تهوع

حالت تهوع خفیف و حتی استفراغ می توانند موجب کم اشتهایی، ضعف و کاهش وزن بیماران مبتلا به عفونت کلیه شوند. همچنین ممکن است به سبب کمبود آب بدن نیز احساس تهوع کنید.

علائم مشابه آنفلوآنزا

احساس ناخوشی همانند آنچه در آنفلوآنزا تجربه می کنید می تواند از نشانه های عفونت کلیه باشد.

تب

هر نوع عفونت می تواند منجر به تب و احساس سرما شود. عفونت کلیه ناشی از تولید بیش از حد باکتری در کلیه است و وقتی باکتری ها خود را به دیواره ی کلیه می چسبانند علائم بیماری از جمله تب نمایان می شوند ؛ اغلب بیماران تا مدتی پس از عفونت کلیه دچار تب نمی شوند.

فوریت ادرار

در صورتی که وضعیت عفونت کلیه وخیم تر شود و به مجرای ادراری گسترش یابد، اغلب احساس خواهید کرد به دفع فوری ادرار نیاز دارید. این حالت حتی می تواند در زمانی که به تازگی مثانه ی خود را خالی کرده اید نیز روی دهد.

زردی

خیلی از کودکانی که عفونت کلیه آن ها به موقع درمان نشده است دچار یرقان می شوند. یرقان ناشی از وجود بیلی روبین اضافی در خون است.

درد کلیه

احساس درد در پهلوها یکی از عوارض شایع عفونت کلیه است. همچنین ممکن است در ناحیه ی پایینی کمر و اندام های تناسلی نیز احساس درد کنید.

وجود خون در ادرار

افرادی که عفونت کلیه آن ها شدید است، اغلب در ادرار خود خون مشاهده می کنند. خون ادراری نتیجه ی عفونت دستگاه ادراری و گسترش آن از مثانه و مجرای ادراری به کلیه و حالِب است. وقتی عفونت کلیه تا این حد شدید باشد به آن «پیلونفریت» اطلاق می شود.

ضعف

کمبود انرژی یکی دیگر از عوارض رایج عفونت کلیه است. بیمارانی که به این حالت دچار می شوند تمایل شدیدی به خوابیدن دارند. استراحت کردن از عوامل ضروری برای مقابله با عفونت است.

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : عفونت کلیه,علائم عفونت کلیه, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 236 تاريخ : شنبه 6 مهر 1398 ساعت: 15:21

هموروئید (بواسیر) و شقاق (فیشر) از بیماری های شایع در ناحیه مقعد هستند، که تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. هموروئید تورم عروق یا واریسی شدن عروق ناحیه مقعد است در صورتی که شقاق به ایجاد ترک عمیق در دیواره خارجی مقعد اطلاق می شود. هر دوی این بیماری ها درد، خونریزی، خارش، سوزش و التهاب و تورم را به همراه دارند. فرق هموروئید و شقاق این است که این بیماری‌ها می توانند ناشی از عوامل مختلفی روی دهند، اما یکی از علت های مشترک و البته شایع در هر دوی این بیماری ها ابتلا به یبوست و اسهال مزمن و مداوم است که فشار زیادی را به این ناحیه وارد می کند.

شقاق و هموروئید هر دو می توانند با استفاده از درمانهای خانگی تا حد زیادی بهبود یابند، این درمان ها شامل مصرف فیبر، آب، افزایش فعالیت بدنی، رعایت بهداشت، استفاده از پماد و … می شود. البته شرط درمان ابتدایی بودن مراحل بیماری است زیرا در غیر این صورت نه تنها شقاق و بواسیر با این روش ها درمان نمی شوند، بلکه ممکن است با به تاخیر انداختن فرآیند درمان، بیماری پیشرفت نماید. راهکار قطعی و مناسب درمان برای هر دوی این بیماری ها، استفاده از لیزر درمانی است که می تواند بدون احساس درد و خونریزی و به صورت سرپایی بیماری را درمان نماید.

تفاوت‌های بارز شقاق و هموروئید

شاید تصور کنید هر دوی این بیماری ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، در صورتی که این تصور کاملاً غلط است. شقاق و بواسیر نه تنها در ظاهر با یکدیگر متفاوتند، بلکه حتی علائم این بیماری‌ها نیز تفاوت بسیاری با هم دارند. برخی از تفاوت های این دو بیماری به این شرح است :

  • فرق هموروئید و شقاق در درد، همان که اشاره کردیم هر دوی این بیماری ها بسیار دردناک است. درد بواسیر شدید است و بیماران در تمام طول روز این درد را حس می کند. در صورتی که شقاق اغلب تنها هنگام دفع ادرار موجب درد و سوزش می شود. درد شقاق اغلب بسیار شدید و تیرکشنده بوده و حتی بیمار اجازه معاینه انگشتی به پزشک را نمی دهد در صورتی که درد بواسیر ممتد است.
  • فرق هموروئید و شقاق در ظاهر،عمده ترین تفاوت این بیماری ها تفاوت آنها در ظاهر است. بواسیر موجب تورم عروق می گردد و در مراحل پیشرفته تر بواسیر داخلی پرولاپس شده و ممکن است بیمار توده ها قابل لمس خارج شده از مقعد را مشاهده نماید. در صورتی که شقاق به شکل زخم یا ترکی عمیق در دیواره مقعد ظاهر می شود. این زخم غالباً ملتهب و متورم است.
  • فرق هموروئید و شقاق در درمان، همان طور که ذکر کردیم ،شقاق و بواسیر هر دو با استفاده از درمان های خانگی درمان می شوند. اما شقاق درمان راحت تری داشته و در صورتی که بدون علت دیگری مثل تنگی اسفنکتر مقعد ایجاد شده باشد، غالباً با درمان های خانگی بهبود می یابد. در صورتی که درمان های خانگی برای بواسیر موقتی بوده و پس از طی مدتی مجدداً عود خواهد نمود. در واقع استفاده از درمان های خانگی برای بواسیر می تواند به رفع علائم آن کمک نماید. در صورتی که این بیماری ها رفع نشدند، باید از درمان های تهاجمی مانند جراحی و لیزر استفاده نمود.
پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : فرق هموروئید و شقاق,فرق بواسیر و شقاق,شقاق,بواسیر,هموروئید, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 288 تاريخ : سه شنبه 2 مهر 1398 ساعت: 17:08

خبرنامه